Wat Vlaamse steden en gemeenten kunnen leren van Barcelona!

Alexander Vanwynsberghe
Aptus
Published in
4 min readDec 20, 2019

--

Jaarlijks wordt in de expositiehallen van Fira Barcelona het Smart City World Expo Congres georganiseerd. Het is een toonaangevend event voor Smart Cities. Gevestigde bedrijven en startups presenteren hier hun nieuwe innovatieve oplossingen voor de stad van morgen, maar welke technologieën zijn interessant om al te gebruiken in een Vlaamse steden en gemeenten en hoe kunnen we deze inzetten?

Alexander en Authier op zwier!

De artificiële intelligentie

Een buzzword. Wanneer we over nieuwe technologieën spreken komt artificiële intelligentie (AI) snel ter sprake. En dat is met een reden, want AI opent heel wat deuren. In steden en gemeenten zien we AI vooral in toepassingen waar beelden verwerkt worden. Die verwerking heet machine learning (ML) en stelt ons in staat om automatisch patronen te herkennen. Waar we vroeger iemand voor nodig hadden om analyses te maken of tellingen uit te voeren kan dit momenteel aan de hand van AI. Maar goed, wat kunnen we daar nu mee aanvangen in Vlaamse steden en gemeenten?

  • Verkeersveiligheid Door een camera te bevestigen in de dienstwagens van de gemeente zoals vuilniswagens of postwagens wordt de staat van het wegdek en verkeerssituatie in kaart gebracht. Zo kan het systeem ook de verkeersborden in kaart gaan brengen. Op basis daarvan herkent het systeem gevaarlijke situaties zoals tegensprekende verkeersborden.
  • Passantentellingen Op fietswegen of in de stadskern kan data van passanten gebruikt worden om verdere beleidsbeslissingen te nemen. Dankzij technologie die werkt met AI kunnen tellingen uitgevoerd worden met behulp van een kleine camera die bevestigd wordt op straatmeubilair zoals verkeersborden, reclamepanelen, straatverlichting. De privacy wordt beschermd doordat de verwerking van de beelden realtime gebeurt, zo wordt geen beeld ontvangen op de software maar enkel data.
  • Parkeerplaatsen Automobilisten op zoek naar een parkeerplaats zouden goed zijn voor 10 tot 15% van het verkeersvolume in de steden. Dat heet zoekverkeer. Ook op kleinere parkeerplaatsen kan dit tot gevaarlijke situaties leiden. Daarom is het van belang om de burger te informeren hoeveel parkeerplaatsen vrij zijn. Dit kan aan de hand van sensoren in de grond, of op basis van een camera die met AI de wagens telt. De camera stelt ons in staat om meerdere parkeerplaatsen te registeren met slechts een enkele camera, wat leidt tot een kostenbesparing.

Duurzame technologie

Duurzaamheid is overal rond ons, steden en gemeenten dragen zo veel mogelijk hun steentje bij. Sommige Vlaamse steden en gemeenten maakten zelfs een plan op hoe ze de SDG’s (Sustainable Development Goals) kunnen betrekken in hun bestuur en meerjarenplanning. Hoe kan je als smart city twee vliegen in een klap slaan door duurzaamheid en technologie aan elkaar te koppelen?

  • Slimme vuilbakken Iedereen produceert afval en dat zal niet veranderen, wat wel verandert is de technologie om afvalbeheer efficiënter aan te pakken. Zo kunnen ‘domme’ vuilbakken uitgerust worden met sensoren. Op die manier wordt informatie verzameld over de capaciteit van de vuilbak. Op een softwareplatform wordt deze info dan gevisualiseerd en bestaat de mogelijkheid om optimale ophaalroutes te bepalen. Naast het slim maken van ordinaire vuilbakken bestaan er ook slimme vuilbakken die het vuilnis samendrukken en waar meerdere sensoren geïntegreerd worden zoals luchtkwaliteitsmetingen en passantentellingen.
  • Vervuiling in kaart brengen Doormiddel van sensoren kan vervuiling in kaart gebracht worden. Vervuiling kan gaan van geluidsoverlast tot luchtkwaliteitsmetingen. Naast permanente oplossingen bestaan er ook tijdelijke metingen, waar een weergave wordt gemaakt van de toestand op dat moment. Zo kan ook een drone ingehuurd worden om de luchtkwaliteit op dat moment in kaart te brengen.
  • Modal shift Steden en gemeenten zijn volop op zoek naar manieren om de verplaatsingen in de stad duurzamer te maken. Het multimodaal transport wordt hier heel belangrijk. De grootste uitdaging zit hier bij het faciliteren van ‘the first and last mile’. Een applicatie die aantoont hoe de gebruiker zich kan verplaatsen en waar de gebruiker slechts één gestandaardiseerd ticketje kopen voor de volledige verplaatsing (deelfiets, trein, bus, deelstep, etc.) biedt hier een oplossing.

Bij Aptus hebben we een eigen oplossing gebouwd genaamd ‘High-Five’, om kinderen te motiveren om zich duurzaam te verplaatsen naar school: https://www.high-five.io/

Kindjes High-Fiven aan de High-Five paal

De digitale tweeling

Aan de hand van BIM en GIS technologie kan een stad volledig digitaal nagebouwd worden, dat noemen we een digital twin (digitale tweeling). Wat moet ik daar nu mee hoor ik je zeggen. Wel, de kracht van een digital twin zit in de koppeling met data. Een stad bruist van de data. Een digital twin stelt de stad of gemeente in staat om de verzamelde data te visualiseren. . Het is dus een tool om overzicht te bewaren en snel conclusies te trekken.

Kopje koffie?

Aptus helpt steden en gemeenten met hun transitie naar een Smart City.

Als trusted advisor luisteren we naar hun toekomstvisie en uitdagingen, in ruil voor een kopje koffie. Met deze informatie inspireren we hen met oplossingen. Deze projecten worden gerealiseerd met de kennis van onze experts in hun vakgebied (AI, Cloud, Micro-electronics, IoT).Aptus is een onderdeel van de Cronos groep, marktleider IT in België met meer dan 300 bedrijven met elk hun eigen specialisatie.

Meer weten?
0497/63.05.69
of authier@aptus.be
https://www.aptus.be

--

--